26 Aralık 2006

Baksak Mı, Yesek Mi, Ne Yapsak?

Yeme da yanında yat dedirten lezzetler vardır ya, işte bunlara nefis örnekler…
Her biri biblo gibi, tadımlık değil de seyirlik bisküviler bunlar. Lezzetleri güzelliklerinden aşağı kalmıyor.
Pınar Belendir insanı yesek mi izlesek mi diye tereddüde sokan bisküvilerini Biskuvici.com sitesinde yayınlıyor. Bisküvilerini kendi deyimiyle çay saatinde çaya batırıp yenebilecek değil, ilk karşılaşıldığında önce çığlık atıp sonra biraz seyredip, ardından da keyifle yenecek diye tanımlayan Pınar Belendir sosyal sorumluluk projelerini de destekliyor.
Bunlardan ilki, pembe kurdele biçiminde tasarladığı bisküvileri ile “Avon’la Sağlığa Yolculuk” projesine yaptığı katkıdır. Bir diğeri ise kendi sitesinde satışını gerçekleştirdiği bisküvilerden elde edilen gelirin bir kısmını Türkiye Korunmaya Muhtaç Çocuklar Vakfı’nın Bolluca Çocuk Köyü’ne ayırmaktadır.
Tasarım bildiğimiz ürünlere bilmediğimiz formlar vermektir sanırdım. Oysa anladım ki, bildiğimiz ürünlerin bilmediğimiz yeni hallere büründürülmesiymiş.
Bir süre önce Hizmetchi'nin duyurduğu "külah pizza" da buna iyi bir örnek. Örnekler hep nefis yiyeceklerden seçilmiş oldu ama, sanırım bu aralar ilgim bunlara yönelmiş durumda. Affola...

19 Aralık 2006

Yaşamaya Mecbursun

Bugün duyduğun haberler
Sana utanç veriyor
Olabilir
Bugün din ve ırk uğruna
Cinayet işleniyor
Olabilir
Günlerin getirdiği
Senin yitirdiklerin
Sanki hiç umut yok
Çok yorgunsun
Ne olursa olsun
Yaşamaya mecbursun


Aşağıdaki posta ithaf olunur. 16 Aralık gecesi mükemmel bir performans izlettiler.
Çok özlemişim..

14 Aralık 2006

"Bi Türk"ün Sıradışı Mesajı

Huntington’un “Medeniyetler Çatışması” tezi, Hz. Muhammed karikatürleri, Papa’nın ayrıştırıcı söylemleri, küresel terör derken dünya giderek din temelli ayrılıkçı gelişmelere tanık oluyor. Dünya üzerindeki iktidar mücadeleleri siyasi ve ekonomik sebeplerle yaşanırken, günümüzde bu güne dek eşi benzeri görülmemiş biçimde acı sonuçlar doğuran dini temelli mücadeleler yaşanıyor. Hem de bilinen yöntemlerin aksine, sinsi sinsi, gerilla tarzında…

Sadece din temelli sebeplerle, “öteki”nin başına gelen felaketten mutlu olunuyor, insan olmak bir tarafa bırakılarak. 11 Eylül sonrası Orta Doğu’daki yerel televizyonlardan yansıyan sevinç çığlıkları hala gözümün önünde... Batı’da “öteki”ne yapılan aşağılamalar da…

Bu düşüncelerin hepsi sadece tek bir desen görmemle beynime üşüştü. Tek bir desen ama öyle çok şey anlatıyordu ki… Tasarımlarını keyifle takip etmeye çalıştığım “dahi” tasarımcı Reha Erdoğan’ın zihninden türeyen “Damat Tween” “Bturk” koleksiyonuna ait bir tişört deseni. Hıristiyanların Haç, Musevilerin Davut yıldızı ve Müslümanların Hilalini birleştiren barış timsali, huzur veren bir karalama aslında.

Aynı koleksiyona ait birkaç örnek de aşağıda…




Tek ihtiyacımız olan biraz hoşgörü, biraz saygı… “Farka Saygı”….

10 Aralık 2006

Trend Show




"Farka Saygı" acil ihtiyacımız! isimli yazımda daha önce ele aldığım Trend Show' un bu gün son günü. Gençlerin eğilimlerini belirlemede oldukça başarılı olduğunu geçen yılki etkinlikle ispatlayan Trend Show bu yıl da konserler, yarışmalar, paneller, imza günleri, sosyalleşme olanakları ile çeşitli tanıtım ve aktivitelerle desteklenen pazarlama faaliyetlerine ev sahipliği yaptı. Orada bulunamasam da, yakından takip etmeye çalıştım ve anladığım kadarıyla çok keyifli geçmiş.
Etkinlik, farka saygı temasıyla beni çok etkilemişti. Özellikle kendisine benzemeyen için hemen "öteki" diyerek araya sınırlar çizilmesine çokça tanık olduğum son zamanlarda böyle bir etkinlikle farka saygı istemek çok etkileyici.
Etkinlik kapsamında, "Samsung" sponsorluğunda düzenlenen fotoğraf yarışmasına katılan fotoğraflar bu talebi öyle güzel anlatıyor ki... İşte yukardaki fotoğraflar sırasıyla bu yarışmanın birinci, ikinci ve üçüncü seçilen fotoğrafları. Sözlerin anlatamadığını anlatan bu fotoğraflardan daha çok var ve hepsi Trend Show sitesinde sergileniyor.
"Herkesin blog'u var, biz eksik mi kalalım…" diyerek bu yılki etkinlik için bir de blog kurulmuş. Trend Show'u çeşitli görüntülerle anlatan bloga mutlaka bir göz atın derim ben.

6 Aralık 2006

Dış Görünüş Önemsiz Diyen Yalancıdır!


Tüketici ihtiyaçlarının artmasının yanında, ihtiyaçtan ziyade markaların kitleleri cezbetme yarışından dolayı birbirinden farklı birçok ambalaj süpermarket raflarında yerini alıyor. Bu ambalajlar geleneksel, çağdaş, ucuz, pahalı, kaliteli, kalitesiz gibi birçok önyargı çağrıştırıyor beynimizde ve buna göre hareket etmeye yöneltiyor bizi.
Ambalajın satın alma kararına etkisi giderek artmakta olup, dış görünüm giderek “herşey” haline gelmeye başlıyor. İlk etapta ürünün özelliklerini bilemediğimiz için, bizi ürüne yönelten tek şey ambalajıdır. Artık süpermarket raflarında sıralanan ürünlerin, ambalajları ile çok daha iddialı olması gerekir ki, raftaki diğer rakipleri arasından seçilebilsin -hatta seçilmek yetmiyor- tüketicinin sepetine girebilsin.
Temelde farklılığın lokomotif olduğu sektör için farklılaşan ambalaj tasarımları giderek daha büyük önem taşıyor. İlhan Bilge, Avrupa’da bir ambalajın ortalama ömrünün 7 yıl olduğunu söyler. Tabi konu ambalaj tasarımı olduğunda kesin doğrular bulmak ne kadar zorsa, ambalajın ömrünü tayin etmek de bir o kadar zordur. Her ürün kendini tüketiciye beğendirebilmek için tasarımcısından özel ilgi bekler. Doğru ambalajı yaratmak, doğru zamanda ambalajı yenilemek günümüzde firmalar için stratejik bir öneme sahiptir. Örneğin beyaz eşya ambalajları uzun süre aynı kalırken, özellikle kozmetik alanında ambalaj tasarımlarının sık sık değiştirilmesi gerekiyor.
Doğru ambalajı yaratabilmek için tüketicinin ne istediğini anlamak, taleplerini belirlemek çok önemli. Tüketici taleplerini belirlemede en iyi yol onlara ne istediklerini sormaktır ve tasarım sürecine bir şekilde katılmalarını sağlamaktır. “Nivea” yenilemeyi planladığı yeni ambalajını tasarlama işini tüketicilerinin bir kısmını da oluşturan İtalya’daki tüm iletişim fakültelerindeki tasarım öğrencilerine bıraktı. Duyurduğu “Nivea Decorate” ambalaj yarışması ile kullanıcıların ürünü nasıl görmek istediklerini tespit etti. Bu yarışma firma için yepyeni ambalaj alternatifleri sundu ve inanın her biri birbirinden güzel ambalajlar ortaya çıktı.
Ambalaj tasarımını yenilemek diğer taraftan ürünlerin marka değerinin artırılmasına da hizmet ediyor. Ürünlerin görselliğini geliştirmeye yönelik olan yeni ambalajlar markanın algısını tüketici gözünde değiştirmektedir. Başarılı bir tasarımla yüzünü yenileyen ürünlerin marka değeri ve sektörel başarısı artmaktadır. Ancak ne yazık ki bu tespitin tersi de doğrudur.
Ambalajın pazarlamadaki önemi arttıkça, ambalaj teknolojileri ve malzemelerdeki çeşitlilik ancak hayal gücü ile sınırlandırılabiliyor. Aslında artık hayal edilen her ambalaj geçeğe dönüştürülebiliyor.
Bütün bu parametreler, önümüzdeki 5-10 yıl içinde marketlerde adeta görsel bir şölen sunan yepyeni ve estetik ambalajlarla karşılaşacağımızın habercisi. Ambalaj tasarımında gelecekte beklenen dönüşüm fonksiyonalite artışı üzerine kurulu olacaktır. Zaman sensörlü, ısıya/kokuya duyarlı akıllı ambalajlar, tek kullanımlık dozlarda paketlenen fonksiyonel ambalajlar, çocukları cezp etmek için tasarlanacak olan konuşan ve/veya oyuncaklı eğlenceli ambalajlar (Çocukların tüketici davranışlarını nasıl şekillendirdiği ve pazarlama taktiklerini ne yönde değiştirdiği üzerine ilk fırsatta yazmayı planladığım yazımın haberini de vermiş olayım böylece) gelecekte karşılaşmamızın mümkün olduğu şeyler. Defalarca kullanıma olanak tanıyan ve geri dönüşümlü olan çevreye duyarlı ambalajlar, giderek temposu artan hayatımızı kolaylaştırması için tasarlanan “aç-kullan” tarzı hızlı tüketim ambalajları ise gelecekte bulmayı umduklarımız.

Ha bu arada, ambalaj tasarımının sadece ürün ambalajları ile sınırlı olduğunu düşünenlerden özür dileyerek belirteyim ki, ambalaj tasarımı “ürün”le sınırlanamayacak kadar geniştir. Bunun en güncel örneği http://www.4milyoninsaburadaneyapıyor.com/ diyerek yeni yüzünü tanıtan “kariyer.net” tir. Türkiye’nin ilk interaktif çalışmalarını ödüllendiren Etkileşimli Pazarlama Ödülleri, Marketing Management Institute’un düzenlediği Etkileşimli Pazarlama Zirvesi’nde, bu kampanya ile “kariyer.net” en iyi etkileşimli pazarlama kampanyası ödülü aldı.

Kaynak: Resimler http://www.huhtamaki.com.tr/ adresinden alınmıştır.