10 Ocak 2007

Alternatif Alanlarda FOR MEN Anlayışı

Bazı eşyalar maskülen bazıları ise feminen ruhla doğmuştur. Mesela erkekler genelde şal ya da fular takmazalar, kadınlar da baston kullanmazlar. Lakin bunun bir genelleme cümlesi olduğunu bir daha vurgulamak isterim. Yoksa fular kullanan, üstelik çok da yakıştırarak taşıyan bir Hıncal Uluç, bir Emre Kongar vardır ki, fuların kıyafetlerine yaptığı katkıya hayran bırakırlar insanı.

Bazı eşyaların kimin tarafından kullanılacağı gereksinimlerle ortaya çıkmışken, bazılarında estetik unsurlar ön plandadır. Tıraş köpüğü bir ihtiyaçtan dolayı erkeğe özgü nitelik kazanmışken, baston ya da köstekli saat gibi eşyalar genel algı ile erkek kokan son derece maskülen objelerdir. Oysa kadınlar tarafından da kullanılabilir ama kadınlar kullanmayı tercih etmez. Kadınlar ise toka, bone, gibi eşyaları mesela ihtiyaç sebebiyle kullanırken, şal, kolye, küpe vs. objeler zihnimizde doğrudan feminen çağrışımlar yapar. Aslından bunların erkekler tarafından kullanılmasına bir mani olmamasına rağmen, feminen unsurlar olduğu için erkekler tarafından kullanılmaz.

Bir de herkes tarafından kullanılan, herhangi bir çağrışım yapmayan ve bu açıdan nötr kabul edilebilecek unisex eşyalar vardır. Gömlek, gözlük, parfüm, saat, ayakkabı, kemer, eldiven gibi eşyalar unisex eşyalardır mesela. Ancak kendi içlerinde yine de kadın ve erkekler için farklı tasarımlarıyla ayrılmaktadır. Kadın ayakkabısı topukludur mesela farklı olarak. Ama bu kadar keskin ayrımlara başvurmadan da kadın ve erkek eşyalarındaki tasarım farklılıklarını fark edebiliyoruz. Gözlük bu ayrım bakımından çok nötr bir eşya olmasına rağmen kadın ve erkek modelleri farklıdır, keza saat de öyle, kemer de öyle…
Kadın ve erkek bakış açılarındaki farklılıktan doğan tutum ve tercih farkları kullandığımız eşyalara kadına veya erkeğe özgü olma sıfatını veriyor. Tercih farkını yansıtan en çarpıcı örnek parfüm olur sanırım. Amaç güzel kokmak olunca kadın ve erkek aynı kokuyu kullanarak güzel kokabilir. Mesela kolonya ile… Ama işin içine tercihler girince, kadın daha feminen, naif ve zarif kokmak istediği, erkek ise daha maskülen, sert, enerjik kokmak istediği için parfümler farklılaşmıştır.

Velhasıl, siz istersiniz de biz yapmaz mıyız diyen üreticiler unisex eşyaları bile çeşit çeşit yapmayı başarmışlardır. Günümüzde ise bu çeşitlilik artık farklı kadın-erkek taleplerinden öte, tasarımdaki farklılıklarla sağlanmaktadır. Ama bu konuya şimdi girmeyeyim, zira konudan çıkamamak beni bile korkutuyor…


Bütün bunları neden yazın Aylin derseniz, uzun lafın kısası şu ki, artık sırf erkeklerin kullanması için tasarlanmış mobilyalar da var. Evet evet, sadece erkekler için. Koltuklar, sandalyeler, tabureler vs. “Damat Tween Life” erkeklere yönelik bir yaşam markası olarak sunuluyor. Marka, mobilyaların yanı sıra aydınlatma elemanları, kişisel eşyalar ve aksesuarlar gibi bir erkeğin yaşam senaryosunun içerisinde bulunabilecek her obje için yeni bakış açıları ve tasarım önerileri sunuyor. Tasarımcı Özlem Yalım ve Reha Erdoğan’ın zihninden türeyen bu tasarımlar görülmeye değer. Erkekler için tasarladık diyorlar ama, ne engelimiz var, beğenen herkes kullansın.
İşte bu da, yaratıcılıkta bir uç nokta örneği. Farklı tasarımlardaki yaratıcılığın yanı sıra dahice bir pazarlama fikri yaratmış Orka Grup.

4 yorum:

Adsız dedi ki...

Evet ya, hakikaten doğru yazmışsın. Hepimizin kullandığı eşyalar bile en azından renklerine göre ayrılıyor. Mesela kime ait olduğunu bilmediğimiz bir kadın ve erkek valizine baksak hangisinin kime ait olduğunu şıp diye anlarız. Zatek kadına ait olanın içinde muhtemelen pembe pembe bir sürü eşya vardır :)

Murat Kaya dedi ki...

Gördüğüm şeyleri "taht" olarak algıladım bir ara.

Kraliçenin ve kralın oturduğu şeyler de farklı mıydı acaba? Birine taht, ötekine de tahtiye falan mı deniyordu acaba? (Bilgim olmadığı için abuk subuk konuşuyor görünüyorum, yoksa ağzım uyuşuk değil:)

Unknown dedi ki...

Murat:
Çok farklı yaklaşmışsın olaya gerçekten.
Yahu ne olacak bu Türk milletinin koltuk (taht) sevdası :)
Sevgiler...

Murat Kaya dedi ki...

Taht sevdasını anlarım, hadi elmaslar altınlar falan var da.. Koltuk sevdasını ve araba sevdasını anlayamıyoruz biz.

Taht, iktidardır. Güçtür, kuvvettir. Karar mercîdir ama koltuğu Modoko'da bile satıyorlar. :)

Taht sevdası yerini iktidar sevdasına bıraktı ama. O da kendini yüksek binalarda bulur ve tek kişiye de kalmaz yaydırılır. NY'deki kuleler bile tek kalasın diye ikiz yapılmıştı. Sonra indirdiler aşağı. "İktidar kimde?" diye göstermek için.

(Amma laflar ettim yaw) :)